V úterý 26. září se v sále Kina Mnichovo Hradiště odehrálo setkání, na kterém byl představen aktuální status stav připravovaného projektu odkanalizování místních částí Hoškovice a Dneboh. Mezi pozvanými byli obyvatelé místních částí a vlastníci tamních nemovitostí. Navzdory slunečnému počasí byl sál kina takřka plný.

Setkání zahájil Miloš Krůfa z Odboru investic Městského úřadu Mnichovo Hradiště a představil jednotlivé účastníky. Místostarosta Jan Mareš následně přítomné seznámil s důvody, které město k přípravě projektu vybudování splaškové kanalizace vedou. Konstatoval, že odkanalizování místních částí přispěje ke zvýšení kvality života v dotčených obcích místních částech a hlavně se pozitivně promítne ve zlepšení životního prostředí. Město se k realizaci splaškové kanalizace zavázalo ve strategickém plánu.

Následoval blok prezentací, který otevřel Petr Vojtek, vedoucí Odboru životního prostředí Městského úřadu Mnichovo Hradiště. Ten auditorium seznámil s legislativními požadavky týkajícími se likvidace odpadních vod a také s problematikou domovních čistíren odpadních vod. Prezentace ZDE.

Miloš Krůfa poté předestřel dosavadní proces odkanalizování místních částí Mnichova Hradiště, který odstartoval v roce 2006 zahájením projektové přípravy odkanalizování Veselé. Uvedl, že v roce 2022 bylo se společností Vodovody a kanalizace Mladá Boleslav dojednáno, že VaK MB převezme investorství aktuálně připravované stavby po vydání územního rozhodnutí, začlení ji do většího projektu odkanalizování obcí na Mladoboleslavsku a pokusí se získat pro tento projekt vhodnou dotaci. Dodal, že příprava dokumentace pro územní rozhodnutí byla zahájena ve druhé polovině loňského roku a zpracovává ji společnost Vodohospodářské inženýrské služby Praha a.s. Prezentace ZDE.

Právě VIS Praha je nyní pro obyvatele dotčených místních částí klíčovým partnerem. S pracovníky společnosti je možné v říjnu konzultovat provedení kanalizačních přípojek přímo na místě. Absolvovat společnou schůzku je vhodné zejména kvůli výškovému umístění kanalizačních stok. Ještě před setkáním žádá město i projektant o vyplnění dotazníku.

Petr Hoffmann z VIS Praha představil koordinační situační výkresy a také postup, který by měl každý vlastník nemovitosti nyní absolvovat - vyplnění dotazníku, domluvení schůzky se zástupci VIS Praha, zpracování projektu kanalizační přípojky apod. Zároveň představil zařízení, která při realizaci domovní přípojky VaK doporučuje.

Obecně o projektu, o tématu stočného, předpokládané dotaci či orientačním harmonogramu pohovořil Miloš Kafluk z VaK MB. Prezentace ZDE.

V poslední prezentaci Miloš Krůfa upozornil na možnost využít při budoucí realizaci domovní přípojky či domovní přečerpávací stanice půjčku z městského Fondu rozvoje bydlení.

Setkání zodpovědělo většinu předpokládaných dotazů, v závěru tak zazněly ze strany posluchačů pouze dvě otázky. Jejich znění i odpovědi uvádíme níže. Setkání zakončil místostarosta Jan Mareš, který ještě jednou poděkoval přítomným za účast.
 

Podrobnosti o projektu odkanalizování místních částí včetně prezentací a dalších příloh naleznete mezi investičními akcemi města ZDE.

 

Otázka: Jak postupovat, když platnost povolení k nakládání s vodami - vypouštění odpadních vod z domovní čistírny odpadních vod skončí dřív, než bude postavená kanalizace?
Odpověď (Petr Vojtek): Je třeba požádat o prodloužení povolení k nakládání s vodami před uplynutím jeho platnosti. Povolení se bude vydávat do doby vybudování splaškové kanalizace, nejdéle však na 10 let v souladu se zákonem.

Otázka: Kdo platí přípojku kanalizace, když její zřízení obec nařídí?
Odpověď (Petr Vojtek): V případě, kdy obec někomu nařídí připojit se na kanalizaci a dotyčný bude mít likvidaci odpadních vod vyřešenou v souladu se zákonem (doloží doklady o odvozu všech vyprodukovaných odpadních vod, dokládá rozbory vypouštěných OV, doloží revize čistíren OV, atd.), přípojku hradí ten, kdo ji nařídil, tedy obec. V opačném případě náklady na vybudování přípojky hradí vlastník nemovitosti.