Na odbor investic a komunálního hospodářství městského úřadu se od podzimu obrátilo několik investorů, kteří by v Mnichově Hradišti rádi realizovali své záměry. Opět se tak ukazuje, jak důležitým krokem bylo přijetí Zásad rozvoje území Mnichovo Hradiště, které jsou pro město funkčním nástrojem, s jehož pomocí lze podobu soukromých záměrů a jejich rozsah korigovat. A to, i když už jiné nástroje docházejí.

Přehledem šesti aktuálních záměrů, které pod Zásady svou velikostí spadají, se v únoru zabývala rada města a následně zastupitelstvo.

 

Kofola: ministerstvo zamítlo odvolání města

O snahách společnosti Kofola vybudovat novou skladovací halu navazující na její současný areál radnice průběžně informuje již od roku 2011, kdy byl záměr představen poprvé. Přestože jeho realizace by přinesla benefity v podobě vybudování nového vjezdu do výrobního areálu dál od obytné čtvrti, snížení hlukového znečištění, omezení nákladní dopravy, která operuje mezi výrobním areálem a mezisklady, a na základě dlouholetého jednání s městem v duchu Zásad i řadu ekologických opatření, pořád jde o zastavění asi 10 tisíc metrů čtverečních bonitní zemědělské půdy. Město požadovalo posouzení záměru dle EIA, ale neuspělo. Odvolání proti tomuto rozhodnutí směřovalo město na Ministerstvo životního prostředí, které je v této věci nejvyšší instancí, to však odvolání zamítlo.

„S takto markantním zastavováním zemědělské půdy nelze souhlasit. Město na druhou stranu vyčerpalo zákonné možnosti, jak se bránit této věci,“ uvádí starosta Ondřej Lochman. Město by sice mohlo investorovi neumožnit napojení přes svůj pozemek, Kofola by však napojení mohla vést přes sousední pozemky krajské. Pokud záměru nelze zabránit, existuje ještě varianta, že se samospráva s Kofolou na některých aspektech stavby dohodne a ze spolupráce pro své občany vytěží maximum.

Tento záměr přináší hned několik pozitivních momentů, jako je zklidnění dopravy v místě přiléhajícího k obytné zástavbě nebo shoda na zelené střeše nové haly, zastavování pole však představuje velký problém. Vedení města proto podotýká, že žádné definitivní rozhodnutí nepadne bez předchozího veřejného projednání s občany Salabky.

Chybějící stavební povolení, ale také odmítnutí Zásad

Negativně se město zatím staví k rozšíření stávající výrobní a skladovací haly v Dobré Vodě. Ne však kvůli velikosti či odmítnutí investora postupovat dle Zásad – o posouzení stavby dle nich investor sám požádal. Stavba však byla realizována bez platného stavebního povolení. „Investiční odbor městského úřadu a právnička města ještě před tímto zjištěním připravili návrh stanoviska, jehož součástí byl rovněž návrh smlouvy o finančním příspěvku a vyjádření architekta města, následně však město zjistilo, že se jedná o černou stavbu a na tuto skutečnost upozornilo stavební úřad,“ informuje projektový pracovník Ondřej Šindelář.

V Hrnčířské ulici hodlá rozšířit svůj areál o novou skladovací halu společnost RP Fortis. Stavba haly na zelené louce o rozloze 1045 metrů čtverečních a realizace podobně velkých zpevněných ploch získaly v listopadu stavební povolení. V tomto případě však majitel v souladu se Zásadami postupovat odmítl. „Město se proti záměru v řádném termínu odvolalo a výsledek odvolání zatím nezná,“ dodává Šindelář.

Industrial Park Mnichovo Hradiště zafinancuje část cyklostezky Greenway Jizera

Areál někdejšího Liazu také čekají změny. K zemi se již poroučela stará skladová a administrativní budova, která ustoupila připravované výstavbě haly „D“, a připravuje se demolice komína. Halu „D“ hodlá na ploše 10 tisíc metrů čtverečních realizovat Industrial Park Mnichovo Hradiště a.s. V areálu vznikne nová administrativní budova (385 metrů čtverečních), která již má platné stavební povolení – vzhledem k její velikosti a umístění se město rozhodlo odvolání nepodávat. Jiná situace je v případě haly „D“. Záměr získal 14. prosince územní rozhodnutí, ale město se vůči němu odvolalo. Investor následně požádal o stanovisko dle Zásad a nabídl, že se bude finančně podílet na rozvoji páteřní cyklostezky Greenway Jizera, která by mohla vést přes jeho pozemky. Jednání o finančním a věcném plnění byla úspěšná a 14. února zastupitelstvo jednohlasně odsouhlasilo uzavření smlouvy s investorem a stažení odvolání.

Nové haly v jižní části města?

Dalším z předložených záměrů je přestavba a rozšíření areálu, které na pozemcích LINPAC Packaging s.r.o. u Černé silnice připravuje společnost VGP Park a.s. Její záměr, o němž bylo město informováno koncem loňského roku, zahrnuje dvě haly v součtu o rozloze téměř 9000 metrů čtverečních. Vůči tomuto záměru má vedení města několik výhrad a do jejich odstranění nebo vyjasnění je tuto výstavbu v předložené podobě připraveno blokovat. Hlavním důvodem je, že záměr svojí podobou odpovídá spíše logistickému objektu než drobné výrobě, kterou zde požaduje návrh nového územního plánu. Dále se město obává podstatného zvýšení objemu dopravy na křížení Černé silnice se silnicí II/610, jež by realizace záměru mohla znamenat, a požaduje zastropování počtu nákladních automobilů plynoucí z případného provozu či dořešení napojení na kapacitní komunikaci II/268.

 

Výše uvedené záměry ilustrují, jakým způsobem se Zásady rozvoje území Mnichovo Hradiště staly pevnou součástí jakéhokoliv jednání mezi investorem a městem. Vyjednavačům zastupujícím Hradiště dávají do rukou nástroje, jak minimalizovat negativní dopady velkých staveb na životní prostředí a dopravu (požadují šetrné nakládání s dešťovou vodou, vyšší podíl zeleně, budování nových dopravních napojení průmyslových areálů dále od obytných čtvrtí), a v případě, že městu dojdou možnosti odvolání, otevírají cestu alespoň ke společnému hledání kompenzací – například v podobě investic do místní infrastruktury. Zároveň fungují oboustranně – aplikování zásad bez výjimky minimalizuje šanci, že by snad představitelé města některým projektům cestu na svět usnadnili. Samozřejmě, ani Zásady nejsou všespásné, městu však výrazně zvyšují manévrovací prostor a pomáhají hájit veřejný zájem.