V České republice se mění forma pomoci státu pro domácnosti s nízkými příjmy. Od 1. října 2025 vstoupí v platnost nový zákon o dávce státní sociální pomoci. Čtyři dosavadní dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení – nahradí jedna vícesložková dávka, tzv. superdávka. Je koncipována tak, aby pokrývala náklady domácností na živobytí a bydlení. Zahrnuje také prvky týkající se pracovní aktivity, péče o děti a zohledňuje specifické situace některých domácností, například seniorů, samoživitelů a osob se zdravotním postižením. Místo několika žádostí se bude nově podávat jen jedna žádost za celou domácnost, a to jednoduše online v Klientské zóně Jenda nebo na kterékoli pobočce Úřadu práce ČR.
Nová žádost: kdo ji podává, kdy a co bude následovat
Superdávka se přiznává celé domácnosti. Žádost může podat kterýkoliv její plnoletý člen, pokud má souhlas ostatních. Ti pak již o dávku nežádají, protože je možné podat pouze jednu žádost za jednu domácnost. Domácnosti bude vyměřena jedna souhrnná částka, která zohlední situaci domácnosti na základě čtyř složek, tedy bydlení, živobytí, bonus na dítě a pracovní bonus.
Přechod z dosavadního systému na superdávku proběhne od října 2025 do dubna 2026. Domácnosti, které aktuálně některou z dávek pobírají, by si měly žádost o novou dávku podat v období od 1. října do 31. prosince 2025. Pokud tak neučiní, nárok na stávající podporu jim zanikne k 31. prosinci 2025 s poslední výplatou v lednu 2026 a nebude tedy možné plynule navázat na nový systém.
Noví žadatelé, kteří aktuálně nemají přiznanou žádnou z rušených dávek, si mohou o novou dávku státní sociální pomoci požádat od 1. října 2025 kdykoli a platí pro ně standardní řízení dle zákona.
Jakým způsobem lze žádost podat?
O superdávku lze požádat dvěma způsoby. Nejjednodušší bude elektronické podání, ale stále zůstává také možnost osobního podání na pobočkách úřadu práce. Online lze žádat prostřednictvím Klientské zóny Jenda na webu jenda.mpsv.cz nebo v mobilní aplikaci, která je k dispozici ke stažení zdarma v Google Play a App Store. Lze zde žádost vyřídit jednoduše z pohodlí domova, bez front a mimo úřední hodiny. Do klientské zóny se občané přihlásí pomocí Identity občana, například bankovní identitou nebo Mobilním klíčem eGovernmentu. Informace o založení Identity občana jsou dostupné například na webu www.identita.gov.cz. nebo u jednotlivých bank.
Jenda klienty provede celou žádostí, sehraje si dostupné informace a vyzve je k doložení pouze dokumentů nezbytných k posouzení nároku. Ty mohou naskenovat, nahrát nebo jednoduše vyfotit mobilním telefonem a přiložit k žádosti.
Pokud někdo nemůže či nezvládne využít online podání a zvažuje návštěvu pracoviště úřadu, má možnost tzv. asistovaného podání přímo na pobočce Úřadu práce ČR.
Vzhledem k očekávaným frontám na pobočkách a sjednaným termínům s nejzranitelnějšími skupinami doporučuje úřad práce využít rezervaci termínu v objednávkovém systému na webu www.uradprace.cz/kontakty-na-pobocky. Bez tohoto termínu se klient může vystavit dlouhému čekání ve frontě.
Při osobní návštěvě úřadu je potřeba si přinést průkaz totožnosti, rodná čísla všech členů domácnosti, jejich souhlasy s řízením a potřebné dokumenty pro doložení nároku. Seznam dokumentů i vzor souhlasu naleznete na webu www.uradprace.cz/davka-statni-socialni-pomoci-superdavka.
Detailní a ověřené informace o superdávce a řízení podle nového systému naleznete pouze na oficiálních stránkách Úřadu práce ČR a Ministerstva práce a sociálních věcí.