V souvislosti s úterní ledovkou jsme požádali společnost Compag, která ve městě zajišťuje na základě výběrového řízení z roku 2022 zimní údržbu, o bližší informace týkající se zajišťování sjízdnosti silnic a schůdnosti chodníků ve městě obecně ale i o popis konkrétních opatření přijatých během posledních dnů.

Situace v pondělí 23. leden 2024

Nejvíce komplikací ve sjízdnosti a schůdnosti komunikací způsobila ledovka, která začala padat 23. ledna kolem 4. hodiny ranní. Dle GPS sledování zamířili ihned do akce sypače Compagu i USK a dále multikáry Compagu, které se zaměřily na užší a hůře přístupné komunikace. Okolo 6. hodiny byla většina silnic sjízdná a v ranní dopravní špičce tak nebyla doprava výrazněji ovlivněna.

Rovněž od čtyř hodin probíhala i likvidace ledovky na chodnících. Ta se vzhledem k počtu kilometrů chodníků protáhla až do odpoledních hodin. Po deváté hodině pak přišla druhá intenzivnější vlna mrznoucího deště, a pracovníci se tak museli vracet k už posypaným chodníkům v centru města a na dalších exponovaných místech dle operativních požadavků, kde se ledovka začala opět tvořit. „Technika a pracovníci s ručním nářadím, kteří jsou vybaveni pro práci na chodnících, nemají rychlost sypačů. Intenzita posypu je u multikár výrazně nižší než u velkých sypačů. Zároveň je třeba vzít v úvahu, že chodníků je ve městě dvakrát více než vozovek,“ uvádí Aneta Viglášová z Compagu.

Řadu ulic (např. Jílová, Větrná, Nad Skalou, Lesní, K Rozhledně, Havlíčkova, Hluboká, Příkopy, Hradčany, Nad Dolci, Sirkova, Podskalská, Na Stupních, Bezručova, Krátká, U Trati, Řadová, Nádražní aj.) nebo třeba místní část Hněvousice přitom nelze obsluhovat velkými posypovými vozy, ale jen malou technikou – multikárami a čtyřkolkami.

Celkem bylo pro ošetření především chodníků, schodišť, zastávek apod. použito 9 tun inertního materiálu a soli. Na hlavních komunikacích bylo použito 6 tun soli, na vedlejších komunikacích a v příměstských částech pak dalších 5 tun soli a inertního materiálu. Chodníky byly inertem a solí ošetřovány lokálně už v neděli 22. ledna, což však nebylo pro následující ledovku ničím, co by nezabránilo v její další tvorbě.

Jak zimní údržba města obecně probíhá

Způsob, rozsah a časové limity zimní údržby definuje nařízení města z roku 2011 o zajištění sjízdnosti a schůdnosti komunikací. Na jeho základě byl vysoutěžen dodavatel, který tuto službu zajišťuje – tedy společnost Compag. Jeho technika ošetřuje komunikace a nejfrekventovanější chodníky v případě potřeby nonstop ve dne i v noci. „Ručaři“ začínají ve 3 hodiny ráno a končí ve 22 hodin, v případě potřeby jsou nasazeni i o sobotách a nedělích. Zaměřují se na méně frekventované a užší chodníky, autobusové zastávky, schodiště, prostranství před školskými a zdravotními zařízeními. Časový limit pro odstranění závad na schůdnosti a sjízdnosti na nejfrekventovanějších úsecích je 4 hodiny, v okrajových částech města pak 12 hodin a na málo frekventovaných úsecích až 48 hodin.

Pokud si aktuální stav počasí vyžádá zásah, následky zimy jsou zmírňovány prioritně na vozovkách, aby zůstaly sjízdné. Chodníky a schodiště přicházejí na řadu postupně od centra města. Vzhledem k tomu, že se počasí může z hodiny na hodinu měnit nebo naopak často sněží dlouhodobě, dochází mnohdy i k několikerému opakování zásahu. Při posledním sněžení byl sníh odstraňován čtyřkolkami i multikárami vybavenými pluhem a také ručně jak ve městě, tak v příměstských částech. Za takových okolností se nelze vyhnout tomu, aby na chodnících vrstva sněhu zůstávala – souběžně či následně je ošetřována chemickým či inertním posypem. Následné výrazné mrazy ale způsobily nižší účinkek soli a mnohde došlo k vytvoření těžce odstranitelných zmrazků.

Počty nasazených pracovníků a způsob odklízení překážek ve sjízdnosti či schůdnosti volí dodavatel na základě situace, konkrétních klimatických podmínek a množství komunikací, chodníků a schodišť, které je třeba ošetřit tak, aby dostál smlouvě s městem v duchu výše zmíněného nařízení města. Pokud bude uznáno, že dodavatel nezajistil službu dle uzavřené smlouvy, budou ze strany města vymáhány smluvní pokuty.

Opakované povzdechy na sociálních sítích o snížení alokace finančních prostředků na zimní údržbu na úkor jiných projektů jsou liché. Město platí zimní údržbu dle skutečně odvedených úkonů na základě ceníku. V případě mírných zim se tak v uplynulých letech na zimní údržbě ušetřilo. Pokud ale hodně nasněží nebo budou časté ledovky, bude si muset město rozpočet navýšit.