S dokončením rekonstrukce ulice Víta Nejedlého se rozběhla debata o její šíři, cyklopruzích a vůbec o tom, jak se mají na zrekonstruovanou třídu všichni účastníci dopravního provozu vejít. Profil ulice je pochopitelně v souladu s legislativou, nové prvky, které v ulici najdeme, si však žádají připomenout některá méně známá pravidla silničního provozu.

Tak tedy, s čím vším se po rekonstrukce v ulici Víta Nejedlého můžete setkat…

Podélná čára přerušovaná
Dopravní značení odděluje jízdní pruhy. Značení se smí přejíždět při dodržení standardních pravidel, např. je třeba změnu směru signalizovat blinkry, ostatní účastníci provozu nesmí být ohroženi ani omezeni.

Parkovací pruh
Značka vyznačuje dovolené zastavení a stání. Při státní nesmí vozidlo svým obrysem nebo nákladem přesahovat do vozovky.

Jízdní pruh pro cyklisty
Takzvaný cyklopruh je v ulici Víta Nejedlého novinkou. Od ostatních jízdních pruhů je oddělen přerušovanou podélnou čárou, označen je piktogramem jízdního kola bez cyklisty. Pro řidiče je důležité, že do jízdního pruhu pro cyklisty označeného pouze vodorovným dopravním značením bez podbarvení (jedná se o tzv. ochranný jízdní pruh) mohou vjíždět pouze vozidla, pro která ve zbytku vozovky není místo. To se týká třeba autobusů, nákladních vozů nebo zemědělské techniky, která může do takzvaného cyklopruhu vjíždět, nesmí však cyklisty ohrozit. Ostatní motoristé mohou do cyklopruhu vjíždět pouze při objíždění překážky, nebo při odbočování vpravo nebo vlevo, přičemž je řidič povinen dát přednost v jízdě cyklistům jedoucím v jízdním pruhu pro cyklisty.



Piktogramový koridor pro cyklisty
Dopravní značka vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů a řidiče motorových vozidel upozorňuje, že na komunikaci je zvýšený provoz cyklistů. Na rozdíl od cyklopruhu není "piktokoridor" ohraničený přerušovanou podélnou čárou, označují jej směrové šipky a pikrogram cyklisty na jízdním kole. V ulici Víta Nejedlého jej naleznete v místě, kde šíře vozovky neumožňovala udržet souvislý cyklopruh (konkrétně jde o několik kratších úseků, například v sousedství autobusových zastávek). Piktokoridory pouze upozorňují na zvýšený pohyb cyklistů, žádné ze skupin uživatelů nepřináší zvláštní práva či povinnosti.




Mnozí se ptají, proč město bezpečný pohyb cyklistů nevyřešilo vybudováním standardní cyklostezky. Ta by si ovšem žádala standardizovanou šíři minimálně tří metrů (pokud by šlo o spíšenou cyklostezku, po níž se pohybují cyklisté i chodci) a oddělení od jízdního pruhu pro motorová vozidla. To nepřicházelo vzhledem k charakteru ulice v úvahu. Proto byly zvoleny cyklopruhy a piktokordiory.

Nová podoba ulice Víta Nejedlého si od účastníků dopravního provozu žádá, aby si zažili méně známá pravidla. Projíždějme tedy místem s opatrností, a to ať řídíme motorové vozidlo, nebo jízdní kolo. Ohleduplnost a předvídavost je ostatně základem bezpečné jízdy za jakýchkoliv okolností.