V pondělí 3. dubna se Husova alej stala dějištěm slavnostního setkání, jehož součástí bylo poklepání základního kamene lávky přes dálnici D10. Projekt diskutovaný již od 80. let, kdy došlo k přetnutí krajiny v okolí města dálnicí, se začíná realizovat díky významné podpoře Nadačního fondu ŠKODA AUTO (NFŠA) a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Dodavatelem stavby za 36 milionů Kč včetně DPH je liberecká stavební firma BREX, spol s r.o., podobu lávky navrhl AP atelier architekta Josefa Pleskota.

Setkání, jež se odehrálo na samém konci západní části aleje těsně nad dálnicí, zahájil starosta Jiří Plíhal. Ten přivítal vážené hosty, mezi nimiž nechyběl Václav Bernard, poslanec a náměstek ministra dopravy, či současní i bývalí zastupitelé města a také zástupci subjektů zapojených do projektu (Ladislav Vodička, výrobně-technický ředitel společnosti BREX, architekti Zdeněk Rudolf a David Ambros z AP atelieru, kteří měli na starosti projekci stavby, Ladislav Kučera, ředitel NFŠA, Martin Hrdlička, člen správní rady NFŠA, Bohdan Wojnar, člen dozorčí rady NFŠA, Martin Kovář, ředitel subdodavatelské firmy Excon, a v neposlední řadě poslanec a 2. místostarosta města Ondřej Lochman.

Lochman připomněl, že o zásluhy na tom, že se projekt podařilo posunout až na práh realizace, si mezi sebou dělí občané města, NFŠA a stát. Občané, protože mnozí z nich téma lávky během let znovu a znovu vraceli na stůl, a to například i při zapojení veřejnosti do tvorby strategických dokumentů města, NFŠA, který přispěl na projektovou přípravu a díky němuž se věci daly do pohybu, a stát, který nákladnou investiční akci z velké části zafinancoval prostřednictvím SFDI.

„Jsem moc rád, že tady ta lávka bude. Víte, dříve jsem byl zvyklý dálnici přebíhat, ale dnes už jsou auta rychlejší a noha přes svodidlo se mi také už nepřehazuje tak dobře, tak se na tu lávku moc těším,“ vtipkoval před poklepáním základního kamene mnichovohradišťský rodák a někdejší místostarosta Jaroslav Koloc, který se snažil po desetiletí najít pro stavbu lávky podporu.

Jak zmínil člen správní rady Nadačního fondu ŠKODA AUTO Martin Hrdlička, stavba dálnice přinesla mnoho dobrého ale také mnohá negativa. A právě možnost tato negativa částečně napravit NFŠA na projektu zaujala. „Rádi podporujeme smělé vize a náročné projekty, rádi podporujeme počiny, které se inspirují historií. Dálnice mnohde necitlivě přetnula historické cesty a lidé se museli přizpůsobit. Myslíme si, že stojí za to, tyto historické omyly napravovat,“ dodal ředitel NFŠA Ladislav Kučera.

Lávka po svém dokončení letos na podzim nabídne příjemné spojení s místními částmi Lhotice a Dobrá Voda a také napojení na Boseň či Kněžmost. Její význam tak bude nejen rekreační, ale také dopravní. Realizace lávky tak spadá do snah Mnichova Hradiště zpřístupňovat krajinu v okolí města a činit ji prostupnější.

A proč se o lávce Mnichovo Hradiště uvažuje jako o „bráně do Českého ráje“? Pěším i cyklistům nabídne pohodlnou a bezpečnou možnost jak překonat linii dálnice a pokračovat do lesů a skal Českého ráje. Není však pochyb, že jako milník ji budou moci vnímat i cestující po dálnici mířící směrem na Liberec – poté, co lávku podjedou, budou vědět, že stačí sjet z dálnice, aby se ocitli v ráji.

 

Základní informace a financování

Lávka bude mít obloukovou konstrukci, délku 52 metrů a volnou šíři 3 metry. Směrem k městu se bude mírně svažovat. Navazovat na ni bude na obou stranách zpevněné místní komunikace, která se na straně za dálnicí budou napojovat na stávající cyklostezky.

V iniciační fázi projekt podpořil NFŠA, kdy se částkou 1,5 milionu Kč podílel společně s městem na financování projektové přípravy. Město následně požádalo o dotaci ze SFDI, kde se mu podařilo získat 29,5 milionu Kč z programu Křížení komunikací 2022. Po výběru dodavatele a únorovém podpisu smlouvy mezi městem a zhotovitelem NFŠA na financování stavby uvolnil ještě 2,6 milionu korun, jeho celková podpora tak dosáhla 4,1 milionu Kč. Celkové náklady stavby budou činit 36 milionů Kč, město počítá s dalšími drobnějšími náklady na odborné práce a realizaci napojení lávky v hodnotě do dvou milionů korun.