Východní část náměstí, mezi historickým vstupem do budovy radnice a základní školou, prošla revitalizací již v roce 2021. Prostranství kolem radnice se proměnilo nejen stavebně, ale také z pohledu řidičů. A třebaže provoz se sem vrátil již dávno, městská policie upozorňuje na to, že mnozí si na nové pořádky dosud nezvykli.

Pokud si odmyslíme krajské silnice II/610 a II/277, tedy ulice Turnovskou, Víta Nejedlého a Palackého, které náměstí protínají, má celá lokalita povahu obytné zóny. To znamená, že maximální rychlost, kterou se tu vozy mohou pohybovat, činí 20 km/h, chodci a cyklisté mají před automobily přednost a mohou se pohybovat po celé šířce ulice (dokonce si tu mohou podle zákona na silnici hrát děti) a řidiči nesmí chodce ohrožovat. Na druhou stranu jsou chodci povinni umožnit vozidlům průjezd. V nutných případech jsou však kvůli chodcům řidiči povinni úplně zastavit.

Charakter obytné zóny rovněž udává, kde mohou řidiči parkovat – výhradně na místech k tomu určených. V případě Masarykova náměstí to znamená vždy vpravo, po jeho obvodu. Parkovací místa jsou vyznačena (v prostoru od lékárny po galanterii jde o šikmá stání, od trafiky po večerku na výjezdu z náměstí jde o stání podélná). Stát kdekoliv vlevo je zakázáno. 

„Není možné parkovat mezi květníky před starým vstupem do radnice ani u plotu, který ohraničuje aktuálně probíhající stavbu v severní části náměstí. A nebude to možné ani po dokončení revitalizace náměstí,“ konstatuje Petr Kožený, velitel Městské policie Mnichovo Hradiště, který dodává, aby si řidiči raději ověřili, že nestojí na chodníku – vodítkem jim může být bílé vodorovné dopravní značení ohraničující parkovací místo i barva dláždění (pod parkovacími místy je šedá dlažba, chodníky jsou dlážděné okrovou dlažbou). Překážky v podobě obrubníků parkovací zóna obsahovat nesmí.

Vzhledem k častým střetům vozů s květníky a lampami veřejného osvětlení ve východní části náměstí přistoupil investiční odbor městského úřadu na jaře k přeznačení kolmých parkovacích míst. Současná šikmá stání nutí řidiče vyjíždět pod úhlem, kdy je pro ně tento mobiliář lépe viditelný. Šikmá stání rovněž pomáhají odstraňovat další nešvar v podobě vyjíždění z náměstí do protisměru.

Při vjezdu na náměstí jsou řidiči značkou informováni nejen o obytné zóně, ale zároveň o jednosměrce a jediný výjezd z náměstí je tak do ulice Palackého. Zejména u místních ale platí, že zvyk je železná košile, proto se strážníci městské policie snaží stále působit zejména osvětově. 

Stavební práce na náměstí v letošním roce pokračují a platí, že prostor mezi Klubem a poštou bude letos dokončen. Jak rychle si řidiči na finální podobu centrálního prostranství města zvyknou, ukáže čas. Platí však, že i do budoucna zaparkujeme na náměstí pouze po jeho vnějším obvodu, a tedy vždy pouze a jedině vpravo.