Před rokem touto dobou byla hotová studie lávky přes dálnici a začínalo její projektování. Vedení města o postupu prací tehdy informovalo a jedním dechem vždy dodávalo, že pro realizaci lávky, jejíž náklady se budou pohybovat kolem 35-40 milionů korun, bude zásadní získání dotace. Tato podmínka, která otevírá cestu výstavbě nového dopravního spojení, byla letos v červnu splněna. Z programu Křížení komunikací 2022 (Státní fond dopravní infrastruktury) město získalo jednu z nejvyšších dotací - 29,5 milionu Kč. Výstavba spojnice, o níž mnozí Hradišťáci tak dlouho snili, je tedy na dosah. 

Dosavadní hladký postup v tomto projektu je až s podivem. O možnostech výstavby spojnice, která by zvýšila prostupnost krajiny po obou stranách dálnice, učinila z kopce Horka opět snadno dosažitelný cíl pěších výletů a vytvořila bezpečné spojení s Dobrou Vodou a Lhoticemi, se hovořilo po desetiletí. Zlom nastal v roce 2021, kdy Nadační fond ŠKODA AUTO podpořil přípravu projektu částkou 1,485 milionu Kč. Město následně projekční a inženýrskou činnost dofinancovalo částkou 924 tisíc Kč a jako projekční kancelář vybralo AP atelier architekta Josefa Pleskota. Projektová dokumentace byla zpracována v druhé polovině roku 2021, letos v únoru město získalo stavební povolení a v březnu podalo žádost o dotaci.

„Zatím vše běží dle optimistického scénáře. Doufejme, že tomu tak bude i nadále,“ konstatoval po získání takřka třicetimilionové dotace starosta Ondřej Lochman. „Dodavatele začneme s ohledem na nestandardní poměry v českém stavebnictví a nejisté ceny hledat letos v prosinci. To už by podle našich zpráv mělo docházet ke zklidňování současné turbulentní situace. Vysoutěženo bychom chtěli mít zhruba v únoru 2023, aby v dubnu mohla být zahájena
výstavba,“ dodal starosta. Město se rovněž pokusí zajistit spolufinancování ještě z dalších zdrojů. 

Přes lávku by výhledově měla vést cyklostezka, která propojí mnichovohradišťskou Nákladní ulici v jihovýchodní části města s Husovou alejí, lávkou a Dobrou Vodou. Aby se cyklisté vyhnuli přecházení frekventované silnice II/268 (tah Mimoň – Kněžmost), cyklostezka je povede mírnou oklikou kolem potoka Veselky, pod silniční most a následně podél silnice II/268 k již zmiňované aleji na Horku. Následně jezdci překročí dálnici a ve stínu lip začnou stoupat k Českému ráji.

„Na straně za dálnicí už nyní řešíme výkupy pozemků v okolí Horky, abychom na výstavbu lávky mohli bezprostředně navázat budováním cyklostezky na Dobrou Vodu, odkud lze pokračovat na Boseň nebo Kněžmost,“ dodává Ondřej Šindelář, projektový pracovník městského úřadu.