Bezmála 52 metrů na délku a tři metry na šířku, to jsou základní parametry lávky přes Jizeru, jejíž realizaci zahájili v pondělí 21. března zástupci města Mnichovo Hradiště, obce Klášter Hradiště nad Jizerou a dodavatelské firmy Raeder & Falge s.r.o. Lávka, která má od letošního podzimu sloužit pěším a cyklistům, bude stát bezmála 18 milionů a v případě potřeby unese například i sanitku.


Spojení mezi Mnichovým Hradištěm a Klášterem zajišťují aktuálně dva silniční mosty přes řeku Jizeru. Právě v místech, kde nyní stavba probíhá, na konci Černé silnice u vjezdu do areálu společnosti Kofola, však existovalo další přemostění již od poloviny 19. století. Teprve v 90. letech odtud provizorní most, který nahradil starší most ocelový, zmizel. Nebyl potřeba. Toto přemostění, které mělo sloužit pro případné přesuny těžké vojenské techniky, pozbylo po roce 1989 smyslu.


Nová lávka vzniká proto, aby zvýšila prostupnost krajiny rozdělené korytem řeky a zlepšila propojení mezi Hradištěm a Klášterem. Na pravém břehu na lávku naváže asi 320 metrů dlouhá cyklostezka, která bude navazovat na již existující komunikace. V budoucnu se stane součástí páteřní cyklotrasy Greenway Jizera v úseku Bakov nad Jizerou – Svijany. 


Představitelé Mnichova Hradiště a Kláštera projekt lávky připravovali od roku 2018, kdy uzavřeli smlouvu, v níž se zavázali, že se o náklady na stavbu poděí rovným dílem. Projekt následně získal podporu Nadačního fondu ŠKODA AUTO (500 tisíc Kč), Středočeského kraje (1,8 milionu Kč) a také Státního fondu dopravní infrastruktury (10,2 milionu Kč).


Dodavatel si staveniště převzal již začátkem roku, provedl geodetické zaměření a zahájil bourání mostní opěry na straně u Kofoly, která je pozůstatkem odstraněného mostu. Pokud půjde vše, jak má, hotová lávka by měla sloužit od letošního  listopadu.
Martin Weiss