V průmyslové zóně chce soukromý investor vystavět areál VGP Park, který by sloužil výrobě a logistice. Vedení města s investorem od dubna 2018 jedná a stanovilo tvrdé podmínky, jimiž se snaží maximálně zmírnit případné dopady záměru na život občanů, a naopak vytvořit dostatečnou dopravní infrastrukturu pro automobily, cyklisty i pěší v blízkosti zamýšlené stavby

 

Hlavní průmyslová zóna v Mnichově Hradišti se rozkládá především v Haškově mezi dnešní zástavbou města Mnichova Hradiště a místní částí Veselá. Již před dvěma lety se vedení města a následně zastupitelstvo zabývalo přestavbou ploch v bývalém areálu LIAZu (více zde). Na těchto plochách nyní probíhá stavební činnost. Krom bývalého areálu LIAZu má město Mnichovo Hradiště ve svém územním plánu z roku 2004 navrženu plochu pro další rozvoj podnikání -  je jí dnešní plocha mezi bývalým areálem LIAZu, ulicí Víta Nejedlého a Černou silnicí.

Tato plocha je vymezena pro lehký průmysl a skladovou zónu v platném uzemním plánu. V současném návrhu nového územního plánu, jehož podoba byla finalizována v minulém volebním, byla tato průmyslová zóna ponechána. Plocha byla doplněna o nutnost připojení na silnici II/268 a studii (Návrh nového ÚP zde: http://www.mnhradiste.cz/radnice/strategicke-dokumenty/uzemni-plan).

Platný uzemní plán i nový návrh tedy počítá v tomto místě s průmyslovou zástavbou. Krom lehkého průmyslu a skladování umožňuje návrh územního plánu dokonce i umístění obalovny asfaltu, betonárky či autovrakoviště...
 

První jednání a opatření

Na jaře minulého roku o pozemek (který je majetkem Římskokatolického děkanství) projevil zájem soukromý investor – společnost VGP. V dubnu 2018 byl se záměrem investora seznámen starosta města, který následně seznámil se studií investora tehdejší radu města. Jednalo se o studii, která zahrnovala 3 průmyslové haly.

V souvislosti s tímto projektem i již výše zmíněnou halou v areálu bývalého LIAZu starosta začal aktivně prosazovat přijetí Zásad pro výstavbu města Mnichovo Hradiště (viz zde). Tyto zásady vznikly po vzoru obdobných zásad města Říčany. Zásady slouží jako nástroj, jak minimalizovat dopad developerských záměrů na veřejnou infrastrukturu.

Starosta města také již více než rok upozorňoval na to, že připravovaný územní plán je ve značném zpoždění a jeho absence znamená složitější vyjednávaní s developery, kteří zde chtějí stavět - viz článek v červnovém čísle Kamelotu na straně 3

 

Společnost VGP začíná oficiálně usilovat o získání povolení pro svůj záměr a vedení města na toto reaguje

Společnost VGP podala svůj záměr do zjišťovacího řízení, kde požadovala napojení areálu na Černou silnici s vyústěním na ulici Víta Nejedlého. Vedení města Mnichovo Hradiště sdělilo, že žádá o posouzení vlivu na životní prostředí tedy tzv. EIA. Hlavním důvodem bylo, že takovéto dopravní připojení by bylo zcela neúnosné pro páteřní komunikaci II/610 (Vyjádření zde). Každé zjišťovací řízení je veřejné od podání záměru. Podání záměru i výsledky lze nalézt zde: Podáno 19.6.2018 ukončeno 2.8.2018 více naleznete zde.

Město stanovuje detailní podmínky pro případnou výstavbu a záměr konzultuje se státními a krajskými institucemi a zkušenými starosty

Současně jsme začali zjišťovat, jaké garance by EIA mohla reálně stanovit. Z vyjádření zástupců státní správy na Krajském úřadě i Městském úřadu Mnichovo Hradiště bylo zjištěno, že nejpravděpodobnější výsledkem bude nutnost napojit areál na komunikaci 268/II (tedy obchvat našeho města) – toto koresponduje s novým návrhem územního plánu i našimi podmínkami vůči investorovi. Případně bude stanovena nutnost vybudování izolační zeleně (což koresponduje s podmínkami architekta města). Investor následně sám požádal o ukončení zjišťovacího řízení z důvodů nedostatečné připravenosti podkladů.

Následovala vyjednávání mezi městem a investorem. Také proběhly schůzky se zástupci bytového domu č.p. 290 na Černé silnici se starostou města a následně jsme vyvolali setkání mezi investorem a zástupci bytového domu za účasti zástupců města.

Dále jsme možnosti zmírnění dopadu soukromé investice konzultovali se zástupci:

  • Dopravního inspektorátu,
  • Krajské správy údržby silnic,
  • Krajské hygienické stanice
  • Krajského úřadu – odboru pro územní plánování,
  • Zástupci měst, která již mají s podobnou soukromou investicí zkušenosti: Hrádek nad Nisou, Říčany, Dolní Břežany.

 

Primárně jsme zjišťovali podmínky pro:

  • dopravní napojení, záchytná místa pro stání kamiónů
  • hluk a polétavý prach
  • podmínky, které by přinesla EIA
  • možnosti pro zmenšení areálu
  • investice developerů do veřejné infrastruktury

Na základě jednání s výše zmíněnými subjekty jsme trvali na tom, aby investor zapracoval co nejvíce podmínek nového návrhu územního plánu pro tuto lokalitu.  Investor pochopil, že připojení na silnici II/268 je nepřekročitelný limit jakéhokoliv dalšího jednání a těmto požadavkům vyhověl. Celý průběh jednání konzultoval architekt města, který stanovil podmínky pro zeleň, cesty pro pěší a cyklisty, dopravní řešení pro automobily. Vyjádření architekta města naleznete zde a vizualizaci zde

Zde jsou podmínky, které jsme stanovili pro investora tak, aby se maximálně snížil dopad výstavby v průmyslové zóně. Do celého procesu stanovování podmínek jsou zapojeni především architekt města, starosta města, vedení odboru investic a právnička města:

  • Připojení areálu na silnici II/268 (obchvat města).
  • Vybudování minimálně dvou kruhových objezdů na silnici II/268 (před mostem přes silnici II/610, na konci ulice Na Úvoze a diskutován byl také kruhový objezd u dálnice/čerpací stanice) vše dle toho, v jakém místě se areál napojil a jaká by byla následná doprava.
  • Respektování ochranných pásem kanalizace, elektrického vedení.
  • Respektování podmínek architekta města na výsadbu zeleně, vybudování cyklostezky a celkové řešení pro cyklisty a pěší, dopravní napojení na II/268.
  • Zajištění odhlučnění a izolační zeleně u bytového domu č.p. 290 na Černé silnici.
  • Zajištění odhlučnění – dle výsledků studie odhlučnění – podél silnice II/268.
  • Respektování Zásad pro výstavbu města Mnichovo Hradiště z hlediska příspěvku na veřejnou infrastrukturu.

 

Investor mezitím podává druhé podání do zjišťovacího řízení na záměru VGP Parku podle

zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Podstatnou změnou je především to, že zde nabízí trvalé připojení na silnici II/268 – tedy městský obchvat. Investor se zavazuje plnit většinu požadavků města. Město vydává vyjádření, kde požaduje posouzení dle EIA, pokud nebudou splněny jeho podmínky, a tedy především trvalé připojení na II/268. Investor nedokáže v průběhu zjišťovacího řízení doložit vlastnictví pozemků pro kruhový objezd a připojení na II/268 a Středočeský kraj konstatuje, že chce záměr posoudit dle EIA. Více ze: https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_STC2171

Seznámení nově zvolených zastupitelů se záměrem VGP

Po ustavujícím zastupitelstvu následovalo druhé zastupitelstvo, kde byl schválen rozpočet.  Již na prvním standardním jednání zastupitelstva byli zastupitelé pozváni na pracovní jednání zastupitelstva k VGP parku.  Se záměrem investora byli obeznámeni zastupitelé na pracovním jednání zastupitelstva 8.1.2019. Následovala také studijní návštěva zastupitelů ve VGP parku v Hrádku nad Nisou 6.2.2019. Všem zastupitelům byla předána vyjádření architekta města, přehled současného stavu projektu ve vztahu ke stavebnímu řízení. Rada města detailně téma diskutuje od začátku ledna.

Současný stav

Investor rozděluje záměr VGP parku na severní malou halu o výměře cca 4800 m2 pro terminál společnosti PPL s připojením na silnici II/268  (tato hala nepotřebuje ani zjišťovací řízení ani následnou EIA) a další dvě haly, které na žádost města zmenšuje, ale zatím nepodal žádost o zjišťovací řízení. Městská rada nechala prověřit možnosti stavební uzávěry či změnu využití průmyslové zóny zpět například na zemědělské využití. Všechna tato řešení mohou vyvolat soudní pře.  Z důvodu dlouhodobého blokování pozemku státem a následné církevní restituce je nejasné, jaké by bylo rozhodnutí soudu. Proto se rada rozhodla uplatňovat svá práva ve zjišťovacím řízení a stavebním řízení jako nejbezpečnější nástroj pro hájení veřejného zájmu. Současně probíhají jednání s developerem ohledně urbanismu celého areálu, velikosti areálu a dalších zmíněných podmínek města. Naše podmínky jsou využívány v maximální možné míře. Může se i stát, že razance našeho vyjednávání povedou i k odchodu investora do jiné lokality. Nebo naopak k vytvoření průmyslové zóny, která bude nejen adekvátní realizací platného i dokončovaného územního plánu, ale může být i přínosem pro město. O celé problematice budeme veřejnost i nadále informovat.

 

Rada města Mnichovo Hradiště