Je tomu právě 10 let od momentu, kdy se k čtenářům dostalo první vydání Kamelotu. V souvislosti s tímto jubileem město představuje novou vizuální identitu města, která bude nyní postupně zaváděna do praxe. Požadavek koncepčního řešení grafického jazyka města byl na stole několik let. Stály za ním zejména městem zřizované organizace, jako je Klub, městská knihovna nebo muzeum, které usilovaly o vlastní loga. Město se však rozhodlo pro komplexní řešení a uspořádalo soutěž, jejíž vítěz zpracuje kompletní vizuální identitu města a grafický manuál jejího praktického užití.
Důvod je nasnadě. Jednotná vizuální identita pomáhá budovat „značku“ a snadno rozpoznat jejího nositele. V případě Mnichova Hradiště se tak už brzy setkáte se sjednocenou podobou úředních dokumentů, cedulí označujících městské budovy, navigačním systémem městského úřadu i připravovanou naučnou stezkou vedoucí městem, dále se jednotné prvky objeví na propagačních materiálech, na sociálních sítích města nebo jako součást již zmiňovaných log městem zřizovaných organizací.
Klíčovým prvkem nové vizuální identity je logo města, které vychází z historického znaku. „Znak města odkazující na cisterciácké mnichy, kteří město založili, je jedinečný, dobře rozpoznatelný, ale zároveň příliš komplikovaný pro některé způsoby užití. Proto jej v budoucnu budeme využívat pouze ve vyloženě reprezentativních případech, což podtrhne jeho exkluzivitu,“ uvádí referent Kanceláře vedoucího úřadu Aleš Rychlý.
Prvky vizuální identity a s ní související manuál nyní zpracovává Sdružení Mnichovo Hradiště, uskupení tvořené designéry Martinem Svobodou a Romanem Černohousem, které práce pro město profesně svedla dohromady. Na doporučení architekta města byli osloveni čtyři vybraní tvůrci, jejichž návrhy hodnotila porota tvořená odborníky a zástupci města. „Právě pánové Svoboda a Černohous předložili nejzajímavější koncepce, přičemž v jedné porota oceňovala práci se zjednodušením historického znaku, ve druhé pak práci s fonty,“ komentuje výběr dodavatele starosta Jiří Plíhal.
„Navnímali jsme, že místní se s městským znakem identifikují. Logicky jsme tak z něj vyšli a připravili návrh loga, které je vlastně moderní a zjednodušenou variací na historický znak a odpovídá současným požadavkům rychlé komunikace,“ dodává Roman Černohous. Oba designéři se do práce pustili vybaveni zkušenostmi z podobných soutěží v jiných městech, jichž se opakovaně účastnili jako autoři i jako členové porot.
Nová vizuální identita bude do praxe zaváděna postupně. Místa, kde se s ní můžeme setkat už nyní, jsou právě Kamelot, dále sociální sítě města nebo komunikace s úřadem. Následovat bude navigační systém v budovách radnice a Klubu a další prvky. Změna to bude průběžná, aby negenerovala zbytečné finanční náklady. Město postupně získá jednotný a upravený grafický výraz, který je kompromisem mezi tradicí a požadavky současné komunikace. Nové logo zároveň nabízí možnosti, jak jej dále rozvíjet. Designéři představili i jeho hravé deriváty, které město představí poté, až se základní varianta zažije.