Kolem výstavby na soukromých pozemcích v průmyslové zóně se začaly objevovat zavádějící informace. V bývalém areálu LIAZu proběhly bourací práce a vyrojily se spekulace o tom, co zde vznikne. Jednou slyšíme, že zde má být ubytovna pro 2000 uprchlíků, jindy pro 5000 zahraničních dělníků. Pokusím se tedy uvést věci na pravou míru a informovat o záměru výstavby soukromého investora na jeho vlastních pozemcích a postoji města k tomuto záměru.

Telegraficky řečeno, vlastník místo zbouraných statků postaví novou halu o velikosti 18 000 m2, ve které se může skladovat, ale i vyrábět. Dle informací od vlastníka pozemku, si halu pronajala společnost DB Schenker, která zabezpečuje služby, například pro naproti sídlící MAHLE, ale i další soukromé společnosti. Ač by vlastník mohl halu postavit bez dohody s městem, a vydat se cestou stavebního řízení, nestalo se tak a město začalo vyjednávat o okolnostech rozsáhlé stavby před jejím zahájením již v roce 2016. Vyžadovali jsme tvrdé podmínky již před zahájením stavebního řízení, se kterými nakonec vlastník souhlasil. Naším cílem bylo maximálně omezit dopad nákladní dopravy, posílit bezpečnost a zajistit kvalitní veřejný prostor před areálem.

S vlastníkem jsme vyjednali novou podobu prostoru kolem krajské silnice, výstavbu nových chodníků, cyklostezky, přístřešku na autobusové zastávce, pruhu zeleně a stromů, umístění kamerového bodu pro městskou policii u vjezdu do areálu, a to vše na náklady vlastníka.  Vlastník respektoval také podmínky pro dopravní řešení (jednosměrný vjezd a výjezd do/z areálu).  Firma dále souhlasila s příspěvkem městu ve výši 7,3 milionu korun určeným například na spolufinancování do školských zařízení v Mírové ulici, dopravního hřiště či vybudování místa pro čerpání vody pro hasiče. Dále je úkolem vlastníka připravit studii pro rekonstrukci veřejného prostranství u krajské silnice od ulice K pískovně po kruhový objezd u prodejny Lidl. Po vybudování chodníků a cyklostezky je vlastník předá městu spolu s pozemky pod nimi, které jsou dodnes v majetku vlastníka, protože od roku 1989 nebylo jejich vlastnictví vyřešeno.

Na vyjednáváních se za město podílel především architekt města, starosta města, právnička města a zaměstnanci projektového řízení města a investičního odboru. Výsledky jednání byly promítnuty do obsahu plánovací a darovací smlouvy. Plánovací a darovací smlouva byla následně schválena zastupitelstvem napříč politickými uskupeními v prosinci 2017 respektive červnu 2018. Hala i veřejné prostranství u krajské silnice by mělo být dokončeno v průběhu léta 2019. 

U této investice je potřeba vzít na vědomí, že se jedná o plochu tzv. „Brownfieldu“ – tedy plochu, která byla již průmyslově dříve využívána a hledalo se pro ni nové využití.

Na základě této zkušenosti zastupitelstvo přijalo Zásady pro výstavbu města Mnichova Hradiště. Cílem zásad je stanovit v katastru města rovné a transparentní podmínky pro investory, jejichž investice mají významný dopad na nárůst dopravy a na veřejnou infrastrukturu. Současně zásady fungují jako protikorupční nástroj a pomáhají městu efektivně čelit zatížení soukromými investicemi, které přinášejí novou zátěž na veřejnou infrastrukturu. Schválené aktuální Zásady naleznete zde: http://www.mnhradiste.cz/radnice/vystavba-ve-meste

Ondřej Lochman

Starosta města

 

Další informace: